יום שני, 18 באוקטובר 2010

צמח מרפא גינקו בילובה - משמש למצבים בהם יורדת זרימת הדם למוח: ירידה בזיכרון והריכוז,

צמח מרפא גינקו בילובה - משמש למצבים בהם יורדת זרימת הדם למוח: ירידה בזיכרון והריכוז, סחרחורת, כאבי ראש, דיכאון -Ginkgo biloba,
גינקו בילובה


Ginkgo biloba
גינקו בילובה הוא עץ המשתייך למשפחת ה- Ginkgoaceae, והוא הסוג והמין היחיד ששרד במשפחה זו. גינקו הוא העץ העתיק ביותר בעולם, היחיד ששרד מתקופות גיאולוגיות קדומות. מוצאו מסין. הוא יכול להגיע לגובה של 40 מ' וקוטר הגזע שלו מגיע ל-2.5 מ'.
גינקו הוא עץ נשיר, דו-ביתי, שצמיחתו איטית. הוא מתחיל לפרוח ולתת פירות בגיל 40 שנה ומעלה. הפרי שלו קטן, צהוב וחלקלק. הזרע בשרני וגדול, צבעו כסוף והוא ראוי למאכל. זרעים קלויים נמכרים בסין כפיצוחים ונחשבים למעדן. שם העץ בסינית: Bai guo ye, מתייחס לזרע ומשמעותו "אגוז הכסף".
גינקו הוא עץ ייחודי מבחינה בוטנית, ובוטנאים באירופה ואמריקה הכירו אותו והתחילו לגדל אותו לפני מאות שנים. ניתן למצוא בארצות שונות באירופה ובאמריקה עצים גדולים בני 300 שנה ויותר. העץ עמיד ומסתגל לתנאי אקלים שונים. היום מרבים לגדל אותו בארצות רבות והוא מצליח לגדול, לפרוח ולתת פירות. הוא עמיד גם לזיהום אוויר ולכן נוטעים אותו בימינו כעץ רחוב בערים הגדולות והמזוהמות בעולם.
הסינים נוהגים להשתמש בחלקים שונים של העץ: זרעים, עלים, פירות וקליפת הגזע. במערב הפירות נחשבים רעילים והשימוש המקובל הוא בעלים. מחקרים רבים נערכו ב-35 השנים האחרונות, וגינקו, שהיה נערץ בסין ונחשב לעץ קדוש, הפך לתכשיר מבוקש מאד במערב.
המרכיבים הפעילים
משתייכים לשתי קבוצות עיקריות: פלבונואידים (שמגיעים לריכוז מכסימלי בסתיו, לפני השלכת) וטרפנים, המכונים גינקולידים והם ייחודיים לגינקו.
צמח זה מזרים דם, משפר זרימת דם בעורקים הכליליים מכיל חומרים אנטי אוקסידנטים חזקים, בעל טעם מריר ומכאן משפיע על הכבד. הוא מחזק את המוח ומערכת העצבים ומטפל בדכאון. משתמשים בצמח זה בבעיות סרקולציה בעיקר אצל חולים גריאטרים, סניליות.
התוויותעיקריות: אלצהיימר, זיכרון לקוי, שבץ מוחי (החלמה ומניעה).

משניות: גיל מבוגר (תמיכה), דיכאון, חולשת מערכת העצבים, טנטון, טרשת עורקים (מניעה וטיפול), כושר ריכוז לקוי, יתר קרישות הדם, כפיון (אפילפסיה), ליקויים באספקת הדם ההיקפית, ניוון רשתית העין, סחרחורות (ורטיגו), שיטיון (דמנסיה).
מחקרים

קיימים דיווחים לפיהם ה–Ginkgolides שהצמח מכיל מעכבים אגריגציה (צימוד) של טסיות דם1. אותם גינקולידים הם אנטגוניסטים ספציפיים ל- PAF- platelet aggregation factor. הם מעכבים קשירת PAF לרצפטור שלו על פני הממברנה של טסיות הדם ובכך מעכבים את שחרורו. גינקולידים מבודדים הראו עיכוב ספציפי של קישור PAF לרצפטור שלו על פני טסיות הדם, כמו גם עיכוב האגרגציה של הטסיות עצמן. הצמח נמצא גם כתומך במערכת העצבים וכיעיל לטיפול בתסמיני דיכאון.2 ממקורות נוספים ניתן להסיק שהפלבנואידים אשר מוצו מן הצמח משמשים לשיפור זרימת הדם במוח.
ניסויים שנערכו עם תמציות של גינקו בחולים גריאטריים הראו שיפור ביכולת המנטליתכאשר זו הייתה פגועה.4
במחקר, שפורסם ב-2006 במגזין European Journal of Neurology 1, השתתפו 60 חולים בני 50 עד 80 הסובלים מדמנציה (שיטיון) קלה עד בינונית. החולים חולקו ל-3 קבוצות. קבוצה אחת קיבלה תמצית גינקו בילובה במינון של 160 מ"ג ליום. קבוצה אחרת קיבלה את תרופת המרשם דונפזיל והקבוצה השלישית היתה קבוצת ביקורת וקיבלה תרופת דמה (פלצבו). במחקר נבדקה יעילות צמח הגינקו בילובה בטיפול באלצהיימר בהשוואה לטיפול בחומר דונפזיל (Donepezil) הנמצא בתרופות ממוריט ואריספט המשמשות לטיפול בחולי אלצהיימר. המחקר נמשך 24 שבועות. בסופו נבדקו החולים בשלושה מבחנים המקובלים להערכת התפקוד הקוגניטיבי ומצבם של חולי אלצהיימר. קבוצת החולים שנטלו גינקו בילובה וקבוצת נוטלי תרופת המרשם הראו שיפור באופן מובהק לעומת התוצאות שהשיגה קבוצת הביקורת שנטלו פלצבו. במבחן מיני-מנטל לאבחון אלצהיימר וכן במדד קליני כללי (CGI) המצביע על שיפור או הידרדרות במצב הקוגניטיבי, נרשם שיפור קל בשתי הקבוצות בהשוואה לקבוצה שהשתמשה בפלצבו. בשתי הקבוצות ירד הציון ב-0.9 נקודות, דבר המעיד על שיפור, בעוד שבקבוצת הפלצבו הציון עלה בנקודה וחצי.
ניסוי קליני אקראי בתנאי סמיון כפול ומבוקר בפלסבו שנערך בארה"ב (2006) מצא כי תמצית תקנית של הצמח (EGb 761) במינון של 240 מ"ג ליום למשך 4 שבועות ב-22 חוליטרשת נפוצה הקלה במידה מסוימת על פרמטרים תפקודיים כגון עייפות.
ניסוי קליני שנערך בסין (2006) על 109 חולי סכיזופרניה מצא כי תמצית תקנית של הצמח שיפרה את התפקוד החיסוני הפריפריאלי שנמצא במצב ירוד בקרב החולים לפני הטיפול.
לסיכום
Adaptogen - מחזק, עוזר לגוף להסתגל לשינויים, משפר את איכות החיים
וההרגשה הכללית
Anticoagulant - נוגד קרישה
Antidepressant - נוגד דיכאון
Antioxidant- אנטיאוקסידנט חזק
מגביר פעילות תאי עצב במוח
מגן על קרומי תאים, כולל במוח
Stimulant - ממריץ זרימת דם, מעורר
Nervine - משפיע על מערכת העצבים ומחזק אותה, מקל על חרדה ומת
שימושים רפואיים
השפעה חיובית על מערכת הדם וכלי הדם, שיפור זרימת דם, מקל על בעיות ורידים- לכן הוא חשוב מאוד לסכרתיים.
משפר זרימת דם במיוחד למוח. משמש למצבים בהם יורדת זרימת הדם למוח: ירידה בזיכרון והריכוז, סחרחורת, כאבי ראש, דיכאון, עייפות, חוסר אנרגיה, בלבול, חרדה, דאגה, ירידה בתפקוד המיני ,בעיות של סירקולציה בעיקר אצל חולים גריאטריים, סניליות, אלצהיימר.
לילדים הסובלים מבעיות קשב
לשיפור זרימת דם לסובלים מקור בפריפריה- ידיים ורגליים.
מסייע להגנה בפני התקף לב ושבץ.
מסייע גם למניעת צפצופים באוזניים (טיניטוס).
התוויות נגד
אין ליטול עם תרופות נוגדות קרישה כגון קומדין, אספירין, הפרין.
אינו מומלץ עם תרופות משתנות עלול להעלות לחץ דם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה